TÅSTRUP
FORSIDEKontaktKåringer i Taastrup PHDM DeltagereLydighedscupINTERN
Figurant og dommer i Dansk Politihundeforening

Figurant og dommer i DPH
Når du har gennemgået og bestået den relevante uddannelse i Dansk Politihundeforening, kan du fungere som henholdsvis figurant og/eller dommer til konkurrencer i Dansk Politihundeforening.

Praktisk omkring konkurrencer
Når du har tilmeldt dig som Figurant / Dommer til en konkurrence, er udgangspunktet, at du skal møde op. Kun hvis arrangøren IKKE skal bruge dig på dagen, vil du blive kontaktet (typisk via sms på det telefonnummer du har opgivet).
Du skal som Figurant / Dommer selv orientere dig om, hvor konkurrencen afholdes, og hvilken adresse du skal møde op på.
Figurant / Dommer møder altid 30 minutter før hundeførerne:

Som Figurant / Dommer ved du ikke før fremmøde hvilke(n) øvelse(r) du skal fungerer i på dagen. Sørg derfor for, at have nødvendige remedier med til alle de øvelser du er godkendt til (typisk vil en 10’er Figurant dog kunne låne et ærme af den arrangerende klub). Sørg også for, at orientere dig om vejrforholdene – du kan risikere at skulle stå midt på en mark hele dagen i sol, blæst, regn eller sne eller at skulle vandre adskillige kilometer i vanskeligt terræn – og du skal holde dig lige skarp til alle deltagere, hele dagen.

Forudsætninger for at kunne agere som Figurant
For at man kan godkendes som figurant, kræves der et indgående kendskab til PH’s konkurrenceprogram, og at man har arbejdet med brugshundearbejde i mindst et år. Endvidere kræves det, at man har erhvervet sig teknik og færdigheder for de øvelser, man ønsker godkendelse i ved træning og figurantkursus og har bestået den relevante del af Figurant prøven.

Forudsætninger for at kunne agere som Dommer

En lokalafdeling kan, når man efter en konkret vurdering i samråd med områdelederen har fundet et medlem egnet til dommergerningen, indstille medlemmet til deltagelse i dommerkursus, hvis medlemmet tre gange som hundefører har deltaget i oprykningskonkurrence, udtagelseskonkurrence og eller Danmarksmesterskab for Dansk Politihundeforening i patrulje-, kriminal- eller vinderklassen og både i teori og praksis har bestået en uddannelse som figurant i øvelserne 7 - gerningssted, 8 - spor, 9 - rundering samt i teori at have bestået og i praksis at have gennemgået øvelserne 10 - anholdelsesopgave og 11 - frygtløshed for slag.